7 Minuty
Hyundai's Palisade Reimagined as a Larger Flagship
Téměř rok poté, co Hyundai představil druhou generaci Palisade, zůstává velké třířadé SUV jedním z nejdůležitějších rodinných modelů značky. Model 2026 přinesl hranatější, účelovější karoserii, technologicky orientovaný kokpit, vylepšené asistenční systémy (ADAS) a novou paletu pohonných jednotek, které zvýraznily jeho atraktivitu oproti odcházejícímu modelu. Nyní si designéři a fanoušci představili ještě větší pojetí vlajkové lodi: fiktivní Grand Palisade.
What is the Grand Palisade concept?
Grand Palisade je spekulativní, neoficiální varianta, která prodlužuje zadní část současné Palisade, přičemž zachovává stejný rozvor kol. Tento virtuální koncept prodlužuje linii střechy a zadní převis, čímž vytváří více prostoru pro zavazadla a větší prostor na nohy pro cestující ve druhé i třetí řadě. V důsledku toho vzniká prostornější interiér bez zásadních změn v základní platformě či podvozkové architektuře.

How it looks
Z bočního profilu dávají konceptu neobvyklé proporce prodloužený zadní převis a zvětšené zadní tříčtvrťové panely. Delší střecha a větší zadní okna mění siluetu vozu, přesto zůstává design koherentní a nepostrádá proporční logiku. Z estetického hlediska by Grand Palisade mohl být atraktivním směrem pro Hyundai, pokud by značka chtěla nabídnout vrcholné rodinné SUV s důrazem na prostor a pohodlí.
Practical highlights and interior space
- Zachovává původní rozvor kol a prodlužuje zadní část karoserie
- Předpokládané navýšení místa pro nohy ve druhé a třetí řadě pro pohodlí na dlouhých trasách
- Větší objem zavazadlového prostoru vhodný pro kufry, sportovní vybavení a aktivní rodinný životní styl
Zachování rozvoru kol znamená, že nedochází ke změnám ve struktuře nárazových zón vpředu či vzadu ani v uspořádání pohonné soustavy, zatímco přidaný zadní převis zvyšuje využitelný objem. Takové řešení je obzvláště atraktivní pro zákazníky, kteří upřednostňují vnitřní prostor a kapacitu zavazadel před minimální vnější délkou vozidla. Prakticky to může znamenat snadnější nastupování do třetí řady, větší komfort pro dospělé cestující vzadu a lepší možnosti uspořádání při rodinných cestách nebo rekreačních aktivitách.

Trims, powertrains and pricing context
Hyundai v současnosti nabízí Palisade v několika výbavových stupních včetně SE, SEL Convenience, SEL Premium, XRT PRO, Limited a luxusní Calligraphy. Základní cena začíná přibližně na 39 435 USD za základní verzi a šplhá přibližně k 54 560 USD u výbavy Calligraphy; všechny spalovací verze sdílejí atmosférický šestiválec 3,5 l s výkonem kolem 287 koní. Tyto cifry poskytují rámec cenové politiky a ukazují, kam by se případný Grand model mohl cenově posunout, pokud by přidal více vybavení a zvětšil rozměry.
Pro řidiče, kteří hledají elektrifikovaný výkon, Hyundai rovněž nabízí hybridní provedení s přeplňovaným čtyřválcem 2,5 l, které v některých provedeních dává až 329 koní (kombinovaný systémový výkon). Hybridní Palisade je dostupný ve výbavách SEL Premium, Limited a Calligraphy, přičemž ceny začínají u MSRP okolo 47 520 USD a u vrcholných výbav se pohybují v polovině padesátitisícového rozmezí. Elektrifikace zde zlepšuje hospodárnost, snižuje spotřebu ve smíšeném provozu a zároveň poskytuje lepší odezvu při akceleraci díky integraci elektromotoru.
Navíc, pokud by Hyundai zvažoval uvedení Grand varianty jako vrcholného modelu, lze očekávat další vrstvy standardního vybavení: pokročilejší ADAS balíčky, prémiové materiály interiéru, větší infotainment s integrací cloudových služeb, možnost sofistikovaných čalounění a volitelných komfortních paketů. To by logicky zvedlo cenu, ale zároveň by posílilo konkurenceschopnost vůči prémiovým třířadým SUV od rivalů.
Market outlook and competition
Ačkoli nebylo oznámeno zavedení produkční Grand Palisade, dlouhé rozvory nebo prodloužené verze běžných SUV jsou populární zejména na trzích na Středním východě a v částech Asie, kde se klade vysoký důraz na maximální vnitřní prostor a pohodlí pro více pasažérů. Pokud by se Hyundai rozhodl rozšířit řadu Palisade směrem nahoru, mohl by Grand stát nad verzí Calligraphy jako opravdu vrcholná rodinná vlajková loď s exkluzivní nabídkou výbavy a možností individuálních úprav.

Quote: 'Delší Palisade by mohla rodinám nabídnout více toho, co potřebují: prostor, pohodlí a kapacitu zavazadlového prostoru, bez složitosti nové platformy.'
V neposlední řadě se velká SUV rodina Hyundai brzy rozroste o blízkého příbuzného na prodejních plochách. Nová generace Kia Telluride by se měla představit příští měsíc a bude silně konkurovat Palisade v segmentu prémiových třířadých SUV, přičemž oba modely sdílejí technické know‑how a architekturu koncernu. Konkurence v segmentu zahrnuje také globální hráče jako Toyota Highlander, Ford Explorer nebo některé evropské prémiové modely, což vytváří tlak na neustálou evoluci designu, nabídky pohonných jednotek a technologického vybavení.
Ať už se Grand Palisade někdy stane skutečností, tento koncept jasně ukazuje, jak může jednoduché prodloužení změnit charakter SUV: větší zadní převis a prodloužená střecha mohou dramaticky zvýšit praktičnost a komfort bez zásadních technických zásahů do podvozku. To představuje příležitost zejména na trzích, kde je maximální vnitřní prostor hodnotnou konkurenční výhodou—platí to pro rodiny, flotily a zákazníky, kteří často přepravují větší množství zavazadel, sportovní vybavení nebo cestující na dlouhých trasách.
Technologicky jsou oblasti, kde by Grand Palisade mohl zazářit: rozšířený adaptivní tempomat s lepšími funkcemi autonomního řízení na dálnici, vylepšené kamery okolního sledování pro parkování a manévrování, větší a rychlejší infotainment s cloudovou navigací a aktualizacemi OTA, stejně jako nabídka pokročilých paketů bezpečnosti a komfortu. Z pohledu konstrukce může prodloužení zadní části zachovat vyšší užitný objem pro tažné zařízení, modulární úložné systémy nebo rozšířené možnosti pro druhou a třetí řadu sedadel (nastavitelné a odnímatelné konfigurace).
V diskusi o rozšíření produktové nabídky je důležité zvážit i ekonomické a výrobní aspekty: prodloužená karoserie může vyžadovat úpravy lisovacích nástrojů, změny ve výrobní lince a testování homologace (bezpečnostní zkoušky, emisní a provozní certifikace). Tyto faktory ovlivňují rozhodnutí značky, zda investovat do nové derivace platformy, nebo nabídnout cílené trhy pomocí lokálních úprav. Trhy jako SAE, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty, Čína a některé asijské státy často preferují delší, prostornější verze SUV – proto by lokalizovaná verze Grand Palisade mohla mít smysl z komerčního hlediska.
Pokud bychom uvažovali o konkrétních parametrech: prodloužení zadního převisu by mohlo přinést stovky litrů navíc v zavazadlovém prostoru v závislosti na konfiguraci sedadel; navýšení místa pro nohy o několik centimetrů ve druhé a třetí řadě by výrazně zlepšilo komfort dospělých cestujících; vyšší nosnost a vylepšené možnosti úložných řešení by zase pomohly rodinám s aktivním životním stylem. Z hlediska pohodlí by mohly být nabídnuty volitelné funkce jako větraná a masážní přední sedadla, elektricky nastavitelné lavice ve druhé řadě nebo samostatná klimatizace a multimediální obrazovky pro třetí řadu.
V závěru je třeba připomenout, že koncepty jako Grand Palisade hrají klíčovou roli v testování spotřebitelské poptávky a v zobrazení možných směrů vývoje produktové řady. Zatímco sériová výroba by vyžadovala rozsáhlé posouzení nákladů a návratnosti investice, virtuální návrhy a fanouškovské studie pomáhají automobilkám jako Hyundai pochopit, kde leží hranice mezi designovou atraktivitou, praktičností a obchodním potenciálem.
Zdroj: autoevolution
Zanechte komentář